Kaj sistematično uničuje generacijo otrok in kdo lahko to prepreči

Se še spomnite svojih mladostnih idolov? Se kdaj vprašate kakšen vpliv so idoli imeli na vaša življenja? Zakaj ste si za vzor izbrali prav njih in kaj vas je tako pritegnilo? In predvsem, ali kdaj razmišljate o idolih današnjih otrok?

Kdo so bili vaši idoli, ko ste imeli 12 let? Moj je bil Jadran Krt. Nerazumljen intelektualec brez prijateljev in z jasnimi nazori, ki s težavo išče svoje mesto v svetu. Zelo sem se lahko identificirala z njim. Pred njim so bili moji idoli tudi otroci iz knjižne serije Pet prijateljev. Skupina samostojnih, pogumnih in zrelih mladih najstnikov, ki so med sabo tesno povezani in imajo močan moralni čut. Le kdo ne bi hotel biti tak, kot oni?

Najbednejši idoli vseh časov

V današnjem svetu imajo otroci najbednejše idole, kar jih je zgodovina kadarkoli ponudila. Hkrati idoli še nikoli niso tako zlahka dosegli svoje publike in nanjo vplivali. Že zgolj zaradi tega bi predvsem ženske, s katerimi se mlada dekleta identificirajo, morale svoj vpliv uporabiti koristno in poudarjati vrednote kot so razgledanost, znanje, izobrazba, vedoželjnost. Ne pa oblačenje lepih cot in spretnosti ličenja. Žal pa imajo današnje najstnice vzornice, ki jim nenehno sporočajo, da je najžlahtnejša kvaliteta ženske, če je lepa in se zna lepo obleči. Kot da smo v letu 1950. Prav sram me je.

Na instagramu sem po naključju naletela na eno izmed priljubljenih slovenskih influencerk. Ker sem v javnosti zasledila zelo deljena mnenja o njej, sem si ogledala njeno zadnjo objavo, da vidim, kako in kaj. (Pa ni bila Denise Dame – ona mi je dejansko všeč, ker skozi prefinjeno satiro posreduje določena sporočila, ki niti niso slaba.)

Objava sama je bila slika simpatične, nasmejane punce. Njen komentar ob sliki je bil lahkotno blebetanje, zaokroženo še z okornim generacijskim posmehom – kratko meditacijo o bližajočem se hladnem vremenu zaključi z roganjem “norostim naših mam”. Čeprav je bilo najbrž mišljeno duhovito, je izpadlo nespoštljivo in vulgarno.

Zloraba otrok

Komentarji oboževalk so bili še presunljivejši. Skoraj brez izjeme so jih prispevale osnovnošolske deklice, ki ji skorajda izpovedujejo ljubezen in prisegajo večno vdanost. Govorijo ji, da je najlepša in najčudovitejša in da komaj čakajo na njen meet&greet. Komaj čakajo na dogodek, kjer se bodo drenjale v trgovskem centru in ure dolgo čakale, da se bo zvezdnica pojavila in jo bodo od daleč videle za par minut. In potem bo ona po dogodku na instagramu objavila svojo fotografijo in komentar v stilu “hvala, zaselek xy, najboljši ste, rada vas imam”, deklice pa bodo ob medlele ob njenem generaliziranem zapisu in se počutile “posebne”. In ji z gorečo vdanostjo pisale zaljubljene komentarje.

Zdelo se mi je žalostno, da ji dekletca tako silovito izpovedujejo privrženost in jo prosijo, naj prebere njihova zasebna sporočila, na njihove komentarje pa z njene strani ni nobenega odziva. Vsaj tisti “lajk” bi lahko kliknila. Ali pa najela ekipo, ki bi to počela namesto nje, da bi vsaj ustvarila vtis, da ji je mar.

V komentarjih so dekletca omenjale zvezke in pisala. Ko sem si natančneje ogledala profil, sem našla povezavo na spletno trgovino, ki prodaja zvezke in pisala s sloganom dotične influencerke. Poleg tega je slogan bedast. Ne bi rekla, če bi bil vsaj spodbuden, opogumljajoč ali bi prenašal kakršno koli pozitivno sporočilo, ki bi ga odrasla ženska z vplivom na mlade morala prenesti na razvijajoče se ume. Ne, namesto tega nosi enake konotacije, kot celotna njena premisa – da je čas nekaj, kar je treba čimbolj brezveze zapraviti.

Če bi njen merch bile majice, potem ok. Ali penina. Ali katerikoli drug izdelek, ki ni prvenstveno namenjen otrokom. Tako pa dejansko načrtno cilja na otroke. Pridobi si občinstvo starosti 12 do 15 let, pa jim ne more podati nobenega kvalitetnega sporočila, razen tega, da je avša. Ampak, če bi otroci vsaj to dojeli, bi bilo navsezadnje tudi koristno sporočilo.

Idoli, njihova moč in odgovornost

Nekoč so najstnice medlele na koncertih boy bandov, Justina Bieberja, Beatlov… pač odvisno od generacije, ki so ji pripadale. Oboževale so ljudi, ki so ponudili svetu nek talent, ne le videz. Občudovale so tudi ženske vzornice. Talentirane umetnice ali športnice. Nikoli v zgodovini niso mlada dekleta imela tako bednih idolov, kot zdaj. Nikoli niso bili idoli najstnikov ljudje, ki ne delajo nič drugega, kot da se spakujejo v filmčkih, s katerimi snemajo sami sebe. Kako smo lahko to dopustili? Kaj smo naredili našim otrokom? In to celi generaciji in sistematično.

Občinstvo brezvsebinskih novodobnih idolov je najobčutljivejša skupina. To so otroci, na katere je lahko vplivati, ki jim izbrani idoli s svojim vzgledom oblikujejo samopodobo in pogled na življenje ter jim privzgajajo vrednote. To so bodoči odrasli, ki bodo čez nekaj let krojili usodo sveta. Odgovornost naše generacije je, da jih vzgojimo v sposobne ljudi, ki bodo kos tej nalogi.

Idoli imajo privilegij, da so si jih otroci izbrali za vzor. Hkrati imajo v svojih rokah izjemno moč, da nanje vplivajo in odgovornost, da svoj vpliv uporabijo modro in za dobro. Seveda si ne domišljam, da velike slovenske influencerke berejo ta zapis. Toda če ga, ali pa če ga bere kdo, ki jim je blizu, naj zaključim z apelom: Zavedajte se svojega vpliva in odgovornosti, ki jo imate. Dodajte svojemu afnanju vsebino. Saj ste še vedno lahko oh in sploh lepe in čudovite in bla bla bla, ampak predstavite dekletom, da obstajajo v življenju žensk večji dosežki, kot pa je “duck face” pačenje v selfi kamero. Ampak najprej boste morale to dojeti ve same.